Onderzoek


Achtergrondinfo bij het onderzoek

“Het belangrijkste bij duursport is je zuurstof- en energievoorziening. Dat gaat via je bloed door je lichaam. Als je uitdroogt, neemt je bloedvolume af. Omdat jouw lichaam je in leven wil houden, gaat heel veel vocht vanuit andere delen van jouw lichaam richting hart-long systeem. Wat jouw loopvermogen laat functioneren. In die andere delen ontstaat dan een tekort. Alle mensen die in de marathon kramp krijgen, hebben allemaal te weinig gedronken. Er is een groot verband tussen vochthuishouding en presteren. Een verval in de wedstrijd komt vaak door een verstoorde vocht – en energiebalans. Als jij je bloedvolume vrijwillig minder laat worden, ga je minder goed presteren.”

Heldoorn coacht hardlopers en triatleten. Hij merkte dat mensen die ondanks dat ze heel hard trainen op de dag van de wedstrijd toch minder goed presteren dan verwacht. “Ik kwam erachter dat mensen helemaal niet zo mee bezig zijn met hoeveel ze moeten drinken. Ik wilde ze helpen maar het frustrerende was dat ik dat op fingerspitzengefühl moest doen. Ik kende namelijk hun persoonlijke zweetgedrag niet.”

Hoeveel je moet drinken is onder meer afhankelijk van de intensiteit en de duur van de inspanning, de weersomstandigheden en het moment van de dag. Om zijn sporters goed te adviseren ontwikkelde Heldoorn software waarmee je je vochtverlies in kaart brengt. Bekijk www.fuel2endure.com voor meer informatie. “Door je in jouw trainingsperiode regelmatig te wegen, krijgt de software inzicht in jouw vochtverlies. En als je dan voor de dag van de marathon in de software vermeldt dat het 19 graden wordt en hoelang je er ongeveer over denkt gaan doen, krijg je een advies van wat je tot je moet nemen.”

Zelf is Heldoorn triatleet en werd hij zesmaal Nederlands kampioen op de hele triathlon. In een schrift hield hij, tijdens trainingen, zijn vochtbalans bij. Zo wist hij precies hoeveel hij tijdens een wedstrijd moest drinken. “Als dat zes liter was, dan zorgde ik daarvoor. Viel er tijdens het fietsen een bidon dan stopte ik om het op te rapen. Die bidon was onderdeel van mijn plan. Ik ben er ver mee gekomen.”

Meedoen aan het onderzoek

Vlak voor de start in het Beursgebouw en direct na de finish kunnen deelnemers aan de hele en halve marathon zich laten wegen en een drietal vragen beantwoorden. Hiervoor is een speciaal “weegpunt” ingericht bij het startvak. Als je je mailadres geeft, dan krijg je na afloop een persoonlijk rapport van je bijdrage aan het onderzoek. Tijdens de Marathon Eindhoven hoopt Heldoorn op zo’n driehonderd deelnemers aan het onderzoek. Ook testen 25 deelnemers door Heldoorn ontwikkelde software waarmee je je vochtverlies in kaart brengt en je een gericht drinkadvies krijgt. Zo heeft hij twee onderzoeksgroepen. De resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd in het loopblad Losse Veter.